Ochtend- en middagdracht

Nelly in Thools Burgerdracht

Ochtenddracht.

Ochtenddracht

Dit werkgoed droegen de vrouwen ’s ochtends.

Op het hoofd een haakmutsje. Het mutsje is gehaakt van wit katoen en heeft onder de kin een sluiting van twee linten.  eenvoudig jak met een zwarte rok of keus met daaronder een witte onderkeus van zogenaamde ‘beddetieken’ en een keuszak voor de ‘neusdoek’ en sleutels. Daaroverheen een halve schort, hoog onder de buste, of een zwarte schort met wit of rood bloemetje. Aan de voeten zwarte kousen en schoenen, soms klompen op de wasdag, maandag. Tijdens het werk droegen de vrouwen geen sierraden.

Het haakmutsje was in elk dorp verschillend. Elk dorp had zijn eigen model, daarvan kunnen we verschillende laten zien. In Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Sint Phillipsland.

Middagkostuum voor vrouwen rond 1850

De vrouw draagt een kleurrijk kostuum wat nagemaakt is van een model uit het museum de Meestoof in Sint-Annaland. De kleuren komen overeen met de verschillende rode meekrap kleuren gemaakt van de meekrapwortel die van 1200 t/m ±1880 rijkelijk verbouwd werd op het eiland Tholen.
De details willen wij bij een presentatie nader toelichten.

Back to Main Page